03-635-9687

הסכמי ממון ההליך הנכון

הסכמי ממון הם חוזים, שנחתמים בין שני אנשים לפני נישואיהם. בחוזה מפורטים הרכוש והחובות של כל צד, ומטרתו להגדיר את זכויות הקניין של כל אחד מהם לאחר הנישואין.

מי זקוק להסכם ממון?

בניגוד לדעה הרווחת, הסכמי ממון לא נועדו רק לעשירים, וגם זוגות בעלי אמצעים צנועים עשויים לפנות לעורך דין לצורך חתימה על הסכם מסיבות שונות. העיקריות שבהן:

  • העברת נכסים נפרדים לילדים מנישואים קודמים על מנת להימנע ממצב שבו אחד מבני הזוג נפטר, והשני תובע חלק גדול מהרכוש מבלי להותיר הרבה לילדים.
  • הבהרת הזכויות הפיננסיות וההתחייבויות הכספיות הקיימות של כל אחד מהצדדים.
  • הימנעות מוויכוחים שעלולים לצוץ במקרה של גירושין על ידי הגדרה מראש של אופן חלוקת הרכוש וההון.
  • הגנה על בן/ בת הזוג מפני חובות של אחד הצדדים מלפני הנישואין.

מה קורה במקרים בהם לא נחתם הסכם ממון בין בני הזוג?

במידה ובני הזוג לא חותמים על הסכם ממון, הם מקבלים בעלות משותפת על כל רכוש שנרכש או הון שהם צוברים במהלך חייהם המשותפים בציפייה שהרכוש יחולק באופן שווה במקרה של גירושין.

במקרים בהם אחד מבני הזוג נפטר, הבעלות עוברת אל בן / בת הזוג, יחד עם החובות שאותם הוא/ היא יידרשו לשלם.

5 טעויות נפוצות שנוגעות להסכמי ממון

  1. לא מדברים על זה – הימנעות משיחה בנושא הסכמי ממון עקב מבוכה, פחד מדחייה או חשש שמא הצד השני ייפגע או יכעס עלולים לגרום לצער רב בעתיד. רבים חושבים שזה לא רומנטי, וזה אכן לא נושא סקסי לשוחח עליו, אך אירועים טרגיים או מצערים עלולים לקרות לכל אחד, וכמו שאתם נוהגים לבטח את הרכב והדירה שלכם, ראוי שתבטחו את מה ששלכם, ויפה שעה אחת קודם.
  2. שוכרים עורך דין אחד לשני הצדדים – שכירת עורך דין אחד אינה משרתת נאמנה את שני הצדדים, ולכן כדאי שלכל אחד מהצדדים יהיה עורך דין משלו, שיוכל לייעץ לו באופן ספציפי על תנאי ההסכם שנכונים לו ויהיו חכמים עבורו בתרחישים פוטנציאליים שונים.
  3. נותנים לרגש להשפיע על קבלת ההחלטות – בעת בנייה וחתימה של הסכם ממון חשוב להשאיר את הרגשות בצד- כעס, אשמה וגם אהבה עלולים לגרום לכל אחד מהצדדים לקבל החלטות שגויות, ועל כן חשוב להיות ניטרליים ככל שניתן ולתת לעורכי הדין להוביל את המשא ומתן באופן שוויוני וצודק.
  4. מגיעים להסכמה במהירות רק כדי לסיים את הדיון – חשוב לגשת לתהליך עם אורך רוח ולא לדחוק בעורכי הדין לסיים את מלאכתם במהירות על מנת להימנע מקבלת החלטות מתוך פזיזות שעלולים להצטער עליהן מאוחר יותר.
  5. ממשיכים לחשוב על ההסכם לאחר החתימה עליו – חשוב מאוד להניח להסכם לאחר החתימה עליו ולהמשיך בשגרת החיים בדיוק כפי שהיא הייתה לפני כן, וזאת בתקווה שלעולם לא תצטרכו לפתוח אותו והוא יהיה רק מסמך מתויק בארון המסמכים.

אז איך עושים זאת נכון?

על מנת לחתום על הסכם ממון כדאי לפנות לעורך דין שמתמחה בנושא זה ולבחון יחד כיצד הסכם מסוג זה עשוי להשפיע על הזכויות וההתחייבויות של כל אחד מהצדדים.

מומלץ להיעזר בעורך דין שמתמחה בדיני משפחה ולאו דווקא עורכי דין עסקיים או כאלו שמתמחים בעיזבון, שכן בדיני המשפחה קיימות דקויות רבות, שעתידות להיות רלוונטיות מאוד עבור זוג שחותם על הסכם ממון לפני נישואיו, בין שמדובר בזוג צעיר שטרם הביא ילדים לעולם, ובין שמדובר בזוג שנכנס לפרק ב' בחייו עם ילדים מנישואים קודמים.

פרט לכך, הבנה בסיסית של חוקי הנישואין בישראל יכולה להועיל לכל אחד מהצדדים, שכן הזכויות והחובות של כל אחד מהם עשויים להשתנות בעקבות הליך הנישואין, וחשוב לבחון גם את זכויות היורשים בנדון.

נושא שחשוב לשים אליו לב באופן ספציפי הוא הוויתורים שיעשו על ידי הצדדים במקרים של עיזבון. ויתור על עיזבון משחרר את היורש מהזכות לתבוע במקרה של מותו של אדם אחר, וחשוב להבין זאת במיוחד כשמדובר בנישואים שניים או מאוחרים, בהם עשויה להיות לאחד מהצדדים או לשניהם תכנית עיזבון קיימת. חשוב להכיר בכך לפני החתימה על ההסכם על מנת להימנע מהתדיינות משפטית ולהבטיח שאם יש תכנית עיזבון קיימת היא תנוסח באופן ברור וחד-משמעי.

הסכמי ממון ההליך הנכון

מאחר והסכמי ממון הם חוזה לכל דבר, שנאכף במידה ומישהו מהצדדים החתומים עליו מפר אותו, חשוב לעשות נכון ולא בקלות דעת. בגלל אופיים הרגיש של החוזים הללו, חשוב לבחון אותם בקפידה ולוודא שהם נחתמים מתוך רצון מלא והסכמה ברורה של שני הצדדים באשר לכל פרטיו וסעיפיו.

השאירו פרטים:

מעל עשור של ניסיון בדיני משפחה
מעל 90 אחוז נצחונות בתיקים
רגישות לצד מומחיות
התמחות בתיקי גירושין וצוואות מורכבים
יחס חם ואישי לכל לקוח
הקפדה על דיסקרטיות מוחלטת

עוד בנושא

עורך דין מזונות
עורך דין מזונות

משרד עורכי דין מוביל לענייני גירושין ומזונות ילדים עם פתרונות יצירתיים שטובת הילד היא במעלה ראשונה. עורך דין דיני מזונות בתהליך של גירושין, דנים בסוגיות

קרא עוד »
עורך דין צוואות
עורך דין צוואות

משרד עורכי דין טל פרי מביא עימו ידע ובקיאות בניסוח צוואות, ניהול צווי ירושה, התנגדות לצוואות, וקיום צוואה. עורך דין לענייני צוואה כמעט כולם מכירים

קרא עוד »
דילוג לתוכן